Jaké téma vás zajímá ?

Detail dotazu "Zvýšení rychlosti z 50 na 80 km/h v ulici 5. května"

Vratislav Filler
07 07.01.2016
Sledujte tento dotaz

Vážený pane náměstku,
mám několik dotazů ke zvýšení rychlosti z 50 na 80 km/h na ul. 5. Května mezi Jižní spojkou a Pankrácí směrem do centra:

  1. Je v tomto směru i nadále dovolena jízda na kole z ulice Hlavní, jako tomu bylo před úpravou? Průjezd sice nebyl komfortní, ve srovnání s možnými alternativami ale nabízí podstatné zkrácení jízdní doby a osobně jsem jej v nedávné době několikrát využil.
  2. Budou v úseku měřeny změny v hladině hluku a emisí? Kdy budou výsledky měření zveřejněny?
  3. Jakým způsobem je toto opatření v souladu se záměrem humanizace Severojižní magistrály, která je deklarována v programovém prohlášení stávající koalice? Humanizace SJM měla začít již úpravou křižovatky ul. 5. Května a Jižní Spojky, kde měla být zřízena světelná signalizace. Vzhledem k výhledovému uzavření tohoto úseku SJM za světelnou signalizaci vnímám zvýšení rychlosti na 80 km/h jako krok jdoucí přímo proti záměru humanizace SJM. Proč nebyly namísto zvýšení rychlosti například zúženy jízdní pruhy?

Děkuji a jsem s pozdravem,
Vratislav Filler

Odpověd

29.01.2016

Dobrý den, provoz cyklistické dopravy od ulice Hlavní ve směru ulice 5. května je s ohledem na osazení DZ č. IZ 2a (Silnice pro motorová vozidla) na připojovací rampě od ulice Hlavní zakázán (§35 zákona 361/2000Sb., ve znění pozdějších předpisů). I po zvýšení nejvyšší dovolené rychlosti na ulici 5. května v úseku Jižní spojka – Vyskočilova budou probíhat kontrolní měření hluku a emisí. Termíny měření nejsou v současné době stanoveny s ohledem na krátkodobé trvání úpravy. Ve věci humanizace SJM neustále probíhají přípravné a povolovací procesy. Ke zvýšení rychlosti na ulici 5. května v úseku Jižní spojka – Vyskočilova mohlo být přistoupeno, jelikož došlo k dokončení opatření snižující negativní vliv z dopravy (realizace protihlukového povrchu, výstavba protihlukové stěny a protihlukového objektu podél západní strany magistrály. S pozdravem, Petr Dolínek

Petr Dolínek (Současný radní)

Náměstek primátorky hl. m. Prahy

Rozšířený profil

Zobrazit dotazy dané kategorie dotazů:

Magistrála
< Zpět na seznam dotazů

Diskuze

14 komentářů k dotazu “Zvýšení rychlosti z 50 na 80 km/h v ulici 5. května”

  1. Jan Schánilec
    018.1.2016 (11:18)

    Za sebe doufám, že ani jedno z toho, co navrhujete nebude realizováno. Magistrála v tomto úseku plní funkci výpadovky a opravdu nevidím důvod, proč tam dávat nějaké semafory, nebo tam povolovat provoz cyklistů. Jde o zcela jinou situaci, než v centru. Tady je režim silnice pro motorová vozidla a 80 km/h zcela v pořádku, 50ka s radarem na takové komunikaci byla skutečně světovým unikátem a radnici je třeba pochválit za to, že se po pěti letech konečně odhodlala navrátit to tam k rozumnému jízdnímu režimu.

    S pozdravem
    Jan Schánilec

  2. Radek Novák
    018.1.2016 (18:40)

    Dobrý den,
    jako občan, cyklista i řidič vnímám vrácení rychlosti na původní jako pozitivní krok.
    Osobně nevím jak by se měla humanizovat čtyřproudá komunikace tam kde není pohyb chodců a ani po něm není poptávka.
    Taktéž nechápu význam instalace SSZ na mimoúrovňovém křížení komunikací, ani smysl snížení počtu jízdních pruh v těchto místech.
    Co se týče možnosti jet z Hlavní na kole na 5. května, kde není značka dálnice nebo SMV, případně jiný zákaz vjezdu cyklistů, tam vám nic nebrání komunikaci využít.

  3. Jiří Novák
    018.1.2016 (20:19)

    Dobrý den,

    i já souhlasím s výše uvedenými komentáři a snahu o „humanizaci“ v tomto úseku SJM považuji za zcestnou. Je to páteřní komunikace, přivádějící do a odvádějící z Prahy dopravu směrem na jih a umístění např. světelné signalizace na nebo k mimoúrovňovému křížení je naprostý nesmysl.

    Připojuji se k poděkování MHMP / TSK za zvýšení rychlosti a ústupu od nesmyslného „buzerování“ řidičů.

    Rád bych, pokud by se podařilo ještě upravit několik lokalit, např. Vypich směr centrum, svedení do jednoho jízdního pruhu spolu se SSZ zbytečně vytváří kolony a nebezpečné dopravní situace opět na silnici, která plní funkci (dříve alespoň trochu) kapacitní komunikace směr západ.

  4. Aleš Kofránek
    018.1.2016 (22:47)

    I já plně souhlasím se současnou úpravou na 5. května. Je třeba odlišovat tuto část, kde jde o plnohodnotnou výpadovku dálničního typu od pokračování magistrály směrem do centra, kde vzhledem k parkujícím autům a krátkým připojovacím pruhům je ke snížení rychlosti důvod.

  5. Pavel Š.
    0110.1.2016 (1:21)

    Je skoro až k neuvěření, že ten nesmysl byl po letech odstraněn. Velice děkuji všem za toto odpovědným, konečně se na kapacitní silnici dá opět normálně jezdit 80.

    Bylo by pěkné na podobných výpadovkách zrevidovat rychlostní omezení, například ulice jako Černokostelecká nebo V Holešovičkách, případně pokračování 5. května do Nuslí by určitě 60-70km/h snesly. Všechno to jsou široké, přehledné silnice s oddělenými směry, nechápu, proč by zde mělo být omezení na 50km/h obdobně jako v nějaké úzké, neosvětlené, klikaté silničce skrz vesnici, kde se sotva vyhnou dvě protijedoucí auta.

  6. Jindra
    0111.1.2016 (2:36)

    Filere, vem to z Hlavni ulicema Sliacska, V Zapoli, Zeletavska, podjed Magistralu v Barrova a pokracuj po Hanusova, Budejovicka, Na Pankraci. Vyhnes se smradu z aut a pojedes i po rovine a skor obez semaforu. Jiz jsi mne v minulosti tuto trasu pochvaloval, ci spise jeji video na youtube.
    Prestan vsechny sikanovat a prosazovat si svoji. Ja bydlim asi 300m od magistraly. Pouziju tvoji argumentaci, proc to mam objizdet autem pres silnice, asi 2.5km a 4 semafory. Ja chci pres obrubniky, travu, chodniky tech asi 300m. Mam na to pravo, bydlim tam a CHCI.

  7. Vratislav Filler
    0111.1.2016 (10:38)

    Naprosto cítím s řidiči, kteří se cítí na padesátce v takových místech špatně, navrhoval jsem proto již dávno zúžení jízdních pruhů, aby se tam necítili tak blbě.

    Ovšem komunikace dálničního charakteru nemá v oblasti rostlého města co dělat. Ve městě mají být normální ulice, byť třeba rušné. Dálnice rozbíjí území, dělají z města sídelní kaši, kde se znevýhodňuje kdokoliv auto často nepoužívá.

    A závěrem: V obcích, kde jsou potíže při vyhýbání, by nemělo být základem 50 km/h, ale 30.

    • Jan Schánilec
      0111.1.2016 (13:34)

      A před každým autem půjde chodec s červeným praporkem, že.

      Výpadovky jako je magistrála v úseku Pankrác – Jižní spojka existují v každém větším evropském městě. Jiná věc je samozřejmě úsek od Pankráce dál až dejme tomu po Most Barikádníků (kde už je to zase výpadovka). Tento úsek ideální rozhodně není, v tom se asi shodneme všichni, je však otázka, co se s ním dá reálně udělat, když není kompletní vnější ani vnitřní okruh a někudy ta doprava vést musí (a pokud se tady udělá restrikce, tak se jen přelije do okolních ulic, jejichž obyvatelé na rozdíl od těch, kteří bydlí u magistrály, sotva s nárůstem dopravy počítali, když si tam své nemovitosti pořizovali). Ta věc ideální řešení zřejmě nemá, ale měnit zatíženou výpadovku na „městskou ulici“ s cyklopruhy a semafory, když ta doprava nemá kudy jinudy vést, je mimořádně hloupé řešení, které kromě toho, že někomu může připadat ideologicky správné, nikomu nic dobrého nepřinese.

      • Matěj Bílek
        0111.1.2016 (14:10)

        Myslím, že nejde o žádnou ideologii, ale o to, že léčíme obezitu povolováním opasku. Preferencí aut indukujeme nárůst jejich počtu. Silnice pro motorová vozidla (kde je konstrukční minimum 80 km/hod a reálně se jezdí okolo 100 km/hod) je nevhodná pro různé menší alternativy dopravních prostředků, elektro, skútry 125 ccm atd. atd. a tak nám ve městě přibývají velká auta, podle mého zcela zbytečně.

      • Vratislav Filler
        0111.1.2016 (18:14)

        Lidé u magistrály počítali s intenzitami do 40 000 vozidel, na takové byly ty ulice kolaudovány. A taková intenzita by tam byla únosná.

        Městské dálnice v koridorech ulic jsou reliktem modernistického uvažování o městech, které je pasé.

        • Jan Schánilec
          0111.1.2016 (18:39)

          „Lidé“ například počítali i rovněž s tím, že 30 let po revoluci bude mít Praha kompletní kapacitní obchvat, jako mívají civilizovaná evropská města, že… Pak by nebyl takový problém s intenzitami v centru. Jenže pak tu máme „občanskou společnost“ která rovnou měrou brojí jak proti obchvatu, tak proti magistrále.

        • Radek Novák
          0112.1.2016 (2:16)

          Promiňte ale použít slovo dálnice na komunikaci magistrály je nonsens, je to běžná vícepruhová městská silnice s omezenou rychlostí, úrovňovými kříženími, SSZ a přechody pro chodce, kterých je v evropských městech spousty.

          • Jindra
            0113.1.2016 (12:29)

            ZAKOS byl budovan jako hlavni silnicni tah, teda mezinarodni „dalnice“. Tento system ma dodnes Zagreb, ktery jiz ma vybyudovan poloobchvat na jizni strane (na severu jsou hory) a castecne Ljublana, ketra ma dlanicni obchvat cely.
            Takze dnes tam jezdi nekolik desitek tichych osobaku, ale mela tam jezdit i tezka nakladni auta a mezinarodni TIR.

    • Ondřej Tulach
      0113.1.2016 (14:39)

      Pane Fillere, není vám hloupé, že si vaši vlastní kolegové-cyklisté ve článku na „Prahou na kole“ pochvalují, že je jízda na kole po magistrále bezpečná proto, že „Pruhy jsou hodně široké, na kole se dá jet bezpečně i u kraje … řidiči díky šířce pruhu fakt nejsou nuceni kolaře štrejchat zrcátkama“ – a vy tu navrhujete zúžení pruhů, abyste šikanoval řidiče a donutil je jezdit pomaleji? To vážně raději ohrozíte i své kolegy, jen abyste vnutil řidičům svou vůli na to, jak mají žít podle vás?

      Krom toho, jen pro vaši informaci, šířka pruhů nemá zdaleka takovou korelaci s pocitem přiměřené rychlosti, jak se domníváte: mnohem významnější je délka trasy a její přehlednost. Pokud někdo jede ve vybetonovaném koridoru, v němž je protipruh oddělen fyzickou zábranou a kde se během kilometrových úseků nevyskytují chodci ani úrovňové křížení, je kontraintuitivní se tam vléci padesátkou. Úzké pruhy pouze zvýší stres, ale na komunikacích s pouze souběžnými pruhy opravdu vnímání rychlosti nezvýší.

      Děkuji úředníkům, kteří rozhodli o zvýšení rychlosti!

Zanechte odpověd návštevníkovi Jan Schánilec

Přidat nový soubor
Procházet ...

Povinné